7:15 tot 09:30 uur Logeren in het logeerhuis
Eline heeft vannacht gelogeerd in het logeerhuis van Ilmarinen. Om kwart over zeven wordt ze door een begeleider uit bed gehaald. Nadat ze is gewassen gaat ze samen met de andere logees aan tafel om voor het ontbijt. Als iedereen klaar is met eten, worden de tanden gepoetst. Om half tien worden de jassen aangedaan. De kinderen lopen samen met de begeleiders naar het KDC.
Daar wordt Eline naar de klas gebracht. Wanneer de kinderen van begeleider wisselen, bespreken de begeleiders de belangrijkste bijzonderheden met elkaar. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk voor de begeleiders om te weten of Eline goed heeft geslapen. Een ander punt van aandacht is dat Eline bezig is om zelfstandig te leren eten. Ze heeft deze ochtend voor het eerst zelfstandig de lepel naar haar mond gebracht. Dat is een belangrijke stap.
09:30 tot 10:00 uur Begin van de dag in het KDC – In de kring
Om half tien begint op het KDC de dag in de “kring”. Er wordt een kaarsje aangestoken die het begin van de dag symboliseert. De begeleider heeft voor iedere dag een andere, mooie ochtendspreuk. Iedereen wenst elkaar een goedemorgen. Eline zoekt met de andere kinderen en de begeleider uit welke dag het vandaag is en wat voor weer het is. Vandaag schijnt de zon! Als er iets bijzonders is wordt dat altijd aan het begin van de dag gezegd. Ook vandaag is er een nieuwtje: Eline heeft in het logeerhuis geslapen! Na de nieuwtjes vertelt de begeleider hoe deze dag er uit zal zien. Hiervoor gebruikt de begeleider foto’s en picto’s die alle activiteiten van vandaag duidelijk maken. Samen met de klas zingt Eline liedjes en wordt er een verhaal voor gelezen. Deze week wordt het verhaal van Sint Jan vertelt. Het verhaal wordt niet alleen voorgelezen, maar de begeleider vertelt het verhaal ook door middel van gebaren, waardoor het veel gemakkelijker te begrijpen is.
10:05 tot 11:00 uur Fruit eten
De kaars wordt uit gedaan, het is tijd om fruit te eten. Tegen half elf gaat Eline naar het toilet. Daarna vind Eline het leuk om even met het voelbord in de klas te spelen. Het voelbord is al weken haar favoriete speelgoed.
11:00 tot 12:00 uur Activiteiten
Om de zes weken is er een ander onderwijsthema. Nu is het thema ‘de tuin’. In dit thema hebben we het over zaaien en groeien. We lezen uit het interactieve verhaal ‘Anna en haar groentetuintje’. Tijdens het lezen pakken we er allerlei voorwerpen bij die ook gebruikt worden in het verhaal. Op die manier proberen we tijdens het lezen alle zintuigen aan te spreken. Na het verhaal is het tijd om in beweging te komen. Vandaag gaan we een wandeling maken naar de kinderboerderij. Dat is lekker dichtbij en het is altijd leuk om naar de dieren te kijken.
12:00 tot 12:45 uur De broodmaaltijd
Na het bezoek aan de kinderboerderij is het tijd om te eten. We zitten bij elkaar aan tafel voor een uitgebreide broodmaaltijd. Tijdens het eten oefenen we met iedereen met een stukje zelfstandigheid. Weet je nog dat Eline bezig is zelfstandig te leren eten? Daarom helpen we haar in kleine stapjes de vork zelf vast houden, een broodje aan te prikken en deze zelf naar haar mond te brengen.
12.45 tot 13.30 uur Rust
Na de maaltijd is het even tijd om te rusten. Eline vindt het fijn om op een afgebakend plekje te zitten en speelt dan rustig met allerlei voel-materialen.
13:30 tot 15:00 uur Activiteiten
Eline gaat even naar buiten, het speelplein op. Eline vindt het fijn om op haar gemak wat rond te lopen en zoekt spelende kinderen op. Dan is het tijd voor de middagactiviteit. We gaan snel naar de ruimte waar muziekles word gegeven. Tijdens de muzieklessen staat plezier altijd voorop. Ook vandaag heeft Eline weer veel lol met de andere kinderen.
15:00 tot 15:30 uur Sap drinken en naar huis
Rond drie uur is het tijd voor nog wat te drinken en een koekje. Om half vier sluiten we de dag af . Dit gebeurt elke dag op dezelfde manier met deze spreuk:
De zonne gaat dalen,
De sterren die stralen
De vogels in de booooom
Zij zingen hun droooooom
Naar huis toe, naar huis toeeee
Wel thuis allemaaaaaaaal!
Dan wordt Eline door haar begeleider naar de taxi gebracht om naar huis te gaan.