De Zijlen heeft onderzoek laten uitvoeren na een melding van mogelijk seksueel grensoverschrijdend gedrag door een medewerker op één van onze locaties. Het onderzoek is uitgevoerd onder leiding van een externe, onafhankelijke commissievoorzitter.
Belangrijkste uitkomsten
De commissie concludeert dat de stappen die na de melding zijn genomen, waaronder het op non-actief stellen van de medewerker, passend waren. Daarmee heeft De Zijlen de veiligheid van cliënten en de professionaliteit van de zorg vooropgesteld.
Uit het onderzoek blijkt dat één situatie in de bejegening van de cliënt als niet-professioneel is beoordeeld. Er is geen sprake geweest van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Voor de rest zijn geen andere onprofessionele gedragingen gevonden, en er zijn geen schadelijke gevolgen voor de cliënt geconstateerd.
De commissie heeft daarnaast vastgesteld dat binnen het team verschillen zijn in begeleidingsstijl en in waar collega’s de grenzen leggen Dit kan voor verwarring zorgen. Er wordt inmiddels gewerkt aan het maken van duidelijke, gezamenlijke afspraken. Ook is geconstateerd dat de communicatie naar de vertegenwoordiger van de cliënt te laat plaatsvond. Wij betreuren dit en nemen deze conclusie serieus.
Verbeterpunten en vervolgacties
De commissie adviseert om duidelijke afspraken over begeleidingsstijl en grenzen vast te leggen, wettelijk vertegenwoordigers vanaf het begin goed te betrekken, een open teamcultuur te stimuleren, de meldprocedure en terugkoppeling verder te verduidelijken en zorgvuldig om te gaan met vertrouwelijke informatie. Ook blijft aandacht voor nazorg voor zowel medewerkers als verwanten belangrijk.
“Als organisatie nemen wij de bevindingen en adviezen serieus. We gebruiken deze inzichten om onze zorg, samenwerking en communicatie verder te versterken zodat cliënten altijd veilige en professionele zorg ontvangen.”, aldus bestuurder Eric Zwennis. Het volledige onderzoeksrapport wordt gedeeld met de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).