Ondersteuning met aandacht
We helpen onze cliënten een waardevol leven te leiden door maatwerk, deskundigheid en effectieve methodieken.
Veel van onze cliënten zijn gevoelig voor veranderingen. Daarom sluiten onze medewerkers met aandacht en respect aan bij de behoeften en mogelijkheden van iedere cliënt. Vertrouwen en veiligheid staan centraal. We werken aan sterke relaties en het ontwikkelen van vaardigheden, zodat cliënten meer zelfvertrouwen krijgen en kunnen groeien.
Voor veel mensen die bij ons komen, was wonen in een gewone voorziening niet mogelijk. Daarom bieden wij een stabiele, veilige plek waar zij de ondersteuning krijgen om een prettig en zinvol leven op te bouwen.
LACCS: Gericht op cliënten die zich moeilijk kunnen uiten, met focus op Lichamelijk welzijn, Alertheid, Contact, Communicatie en Stimulerende tijdsbesteding. Dit zorgt voor een ‘Goed leven!’ voor elke cliënt.
Triple-C: Voor cliënten met gedrags- of psychische problemen. Met de pijlers van een onvoorwaardelijke ondersteuningsrelatie, een andere blik op probleemgedrag en een zinvolle daginvulling, vormen de basis van onze aanpak en helpen cliënten om zich beter te voelen.
Wet zorg en dwang (Wzd)
Zorgvuldige besluitvorming
Bij De Zijlen willen we zorg verlenen waar de cliënt en zijn vertegenwoordiger het mee eens zijn. Soms is het nodig om zorg te verlenen, waar de cliënt of vertegenwoordiger het niet mee eens is. Dat kan alleen als dat noodzakelijk is voor de veiligheid van de cliënt of van anderen. Daarvoor is zorgvuldige besluitvorming nodig, waar ook een Wzd-functionaris bij betrokken is. Bij De Zijlen volgen we de evaluatietermijnen uit de Bestuurlijke Afspraken die landelijk gemaakt zijn. Voor vrijwillige zorg met stappenplan maakt de gedragsdeskundige een maatwerkafspraak voor de evaluatie, met instemming van de vertegenwoordiger.
Ondersteuning bij de Wet Zorg en Dwang
Cliënten die onvrijwillige zorg ontvangen en hun vertegenwoordigers kunnen gratis ondersteuning krijgen van een cliëntvertrouwenspersoon Wzd. De cliëntvertrouwenspersoon kan de cliënt of zijn vertegenwoordiger ondersteunen bij de gesprekken over onvrijwillige zorg of bij het indienen van een klacht.
Klachten over onvrijwillige zorg
Klachten over onvrijwillige zorg worden beoordeeld door een externe klachtencommissie, de Klachtencommissie Onvrijwillige Zorg. Deze klachtencommissie behandelt uitsluitend klachten over onvrijwillige zorg die op basis van de Wet Zorg en Dwang wordt verleend. De klachtenadviseur van De Zijlen of de cliëntvertrouwenspersoon Wzd kan helpen bij het indienen van een klacht.



